برگزاری نمایشگاه پوستر فاطمی توسط مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی در هند

مدیر گروه تبلیغی گروه مهارآفرینان ثقلین خبر داد: نمایشگاه پوستر فاطمی توسط مبلغان رسانه ای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه¬ی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای پنجمن سال متوالی در کشور هند برپا شد.

0 46

مدیر گروه تبلیغی گروه مهارآفرینان ثقلین خبر داد:

نمایشگاه پوستر فاطمی توسط مبلغان رسانه ای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه­ی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای پنجمن سال متوالی در کشور هند برپا شد.

به گزارش اشراق نیوز، نمایشگاه پوستر فاطمی توسط گروه مهارآفرینان ثقلین به مدیریت حجت الاسلام و  المسلمین محمد رضایی آدریانی از مبلغان رسانه ای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه­ی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای پنجمن سال متوالی در کشور هند برپا شد.

از این رو گفت وگویی را با حجت الاسلام و  المسلمین آدریانی انجام داده ایم که از پیش رو می گذرانیم:

*اقدامات شما از کجا آغاز شد و ایده برگزاری این نمایشگاه از کجا شکل گرفت؟

شش سال پیش یکی از دوستان هندی خود را پس از مدت ها در ایام اربعین و کربلای معلی دیدم. ایشان که از قبل نمایشگاه های کوچه های بنی هاشم در ایران را دیده بودند ابراز علاقه کردند که مشابه چنین نمایشگاه هایی در هندوستان و خصوصا شهر لکنهو، که مرکز اصلی شیعیان است برگزار شود.

ایشان از طرف بیت حضرت آیت الله وحید خراسانی هم مأموریت داشتند که مراسمات فاطمی را در هندوستان احیاء کنند. از همین رو کلاس های متعدد و مختلفی با موضوع معارف فاطمی در شهرهای مختلف هند برگزار کرده بودند اما آن ها می خواستند در کنار مراسم عزاداری، نمایشگاهی نیز داشته باشند.

از ایشان خواستم که چند ماهی در ایران، راجع به نمایشگاه های مذهبی تحقیق و مطالعه داشته باشند. با همدیگر نمایشگاه های مختلفی در سراسر کشور را مورد بررسی قرار دادیم اما با توجه به مردم شناسی ای که از شیعیان هندوستان به عمل آمده بود، نوع نمایشگاه های ایرانی چندان مناسب نبود!

*علت این مناسب نبودن چیست؟

مردم هندوستان بسیار احساسی هستند، اگر می خواستیم یک نمایشگاه احساسی برگزار کنیم، جوّ ایجاد شده منجر به آسی بها و شلوغی هایی می شد و فضای نمایشگاهی بخصوص اگر در شب برگزار شود، با نماهنگ و موسیقی یا روضه مناسبی هم همراه باشد، روی هندی ها تأثیر بسیاری دارد و هر شب ممکن بود تعدادی بیهوش از نمایشگاه خارج شوند.

برهمین اساس تصمیم گرفتیم رویکرد نمایشگاه را به سمت یک نمایشگاه معارفی سوق دهیم و جنبه های احساسی آن را محدود کنیم.

*در مورد ساختار نمایشگاه توضیح بفرمایید.

ساختاری را به گونه ای طراحی کردیم که ترکیبی از اطلس نگاری، گاه‌شمار نگاری و اینفوگرافی بود. در حقیقت یک پژوهش تلفیقی انجام دادیم تا فرم و محتوا را با یکدیگر ترکیب کنیم و نمایشگاهی برگزار کنیم که معارف فاطمی در آن واقعا جلوه بصری داشته باشد.

در این نمایشگاه با توجه به محدودیت های مکان و هزینه، فضایی را در نظر گرفتیم که بتوان ده غرفه در آن ایجاد کرد. هر غرفه در حقیقت سه پوستر را جا داده است. اندازه این پوستر ها به گونه ای طراحی شده است که کل فضای غرفه را در بر می گیرد. هر پوستر در سایز ۲.۵ در ۲.۵ چاپ شده است و وقتی مخاطب، وارد غرفه می شود عظمت پوسترها فضای مناسبی را برای تمرکز ایشان بر محتوا ایجاد می کند.

*امسال چندمین سال برگزاری نمایشگاه است؟

امسال به مدد حضرت زهرا(س) پنجمین سالی است که نمایشگاه در لکنهو برگزار می شود. اولین سال این نمایشگاه با هزینه تقریبا ۱۵ ملیون تومان در کنار مکانی که محل برگزاری روضه و سخنرانی بود به مدت چهار روز برگزار شد. از سال دوم توسعه و تعمیق این نمایشگاه در دو بعد کمّی و کیفی صورت گرفت. از سال سوم نمایشگاه در شهر دهلی که پایتخت هندوستان هم هست برگزار شد. سال چهارم یک شهر دیگر هم اضافه شد و امسال انشاالله در گوجرات هم برگزار می شود.

*در مورد محتوا بیشتر توضیح بفرمایید.

اگر مطالب نمایشگاه را از سال اول تا امسال بررسی کنید، یک صیرورت کیفی و تعمیق محتوایی جالبی را در ارائه مطالب معارفی خواهید دید. در سال اول مطالب کلی و عمومی اگرچه با عنوان بندی موضوعی همراه بود، راجع به زندگی حضرت زهرا(س) ارائه می شد، اما رفته رفته این مطالب جهت های خاص تری در پیش گرفتند و ما رویکردهای موضوعی را اساس کار نمایشگاه قرار دادیم. در این راه به لطف حضرت زهرا، یافته های علمی جدیدی را نیز به دست آوردیم. مثلا در سیر اقتصادی زندگی حضرت زهرا، اگر نزول سوره «هل اتی» قبل از اعطاء فدک به ایشان باشد یا بعد از آن، برداشت‌ها از شخصیت حضرت زهرا متفاوت می گردد. طبیعتا وقتی یک پدیده را در کنار پدیده های دیگر میسنجیم، نگاه ما به واقعیت ماجرا نزدیک تر می‌شود. ما چنین سیری را در ارائه محتوا و معرفی حضرت زهرا(س) در پیش گرفتیم.

*مخاطب این نمایشگاه چه کسانی هستند؟

طبیعتا مخاطبان اولیه این نمایشگاه شیعیان هندوستان هستند. اما نمایشگاه به گونه ای برگزار شده است که اهل سنت و هندوها هم از آن استقبال کرده اند. شهر لکنهو چون یک موقعیت توریستی نیز دارد، نمایشگاه ما مورد استقبال توریست های خارجی نیز بوده است. این توریست ها با راهنمایی یک مبلغ انگلیسی زبان با شخصیت حضرت زهرا(س) آشنا می شوند.

خیلی سپاسگزارم. برای شما آرزوی موفقیت داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.