صفحه اصلي
آپارات
آلبوم تصاوير
اخبار برگزیده
اخبار عمومی
انجمن ها
جستوجو
گزارش تصویری
گزارش و فعالیت های مرکز
ورود
اهمیت فراگیری سواد رسانه/ شناخت ساختار ها و مهارت های سواد رسانه ای
در ادامه سلسله نشست های انجمن سواد رسانه طلاب بررسی شد:
سیزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های سواد رسانه با موضوع اهمیت فراگیری سواد رسانه، شناخت ساختار ها و مهارت های آن با حضور رئیس انجمن سواد رسانه در نگارستان اشراق برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، در این جلسه رفیع الدین اسماعیلی رئیس انجمن سواد رسانه طلاب، با اشاره به اهمیت یاد گیری سواد رسانه گفت: کسب سواد رسانه‌ای به شما دیدی شفاف‌تر می‌دهد تا مرز میان دنیای واقعی و دنیای ساخته شده به دست رسانه‌ها را تشخیص دهید.

وی ضمن بیان مولفه‌های اساسی سواد رسانه افزود: جایگاه شخصی، ساختارهای دانش و مهارت‌ها مهمترین مولفه‌های اساسی سواد رسانه هستند.

این کارشناس رسانه عمق بخشیدن به اندیشه‌ها را جزء مهمترین کارها در سواد رسانه دانست و عنوان کرد: هر چقدر دانش انسان بیشتر باشد نگاه جامع‌تری به مسائل پیدا و در نتیجه پیام‌ها را دقیق‌تر تحلیل می‌کند.

وی ساختارهای دانش را در 5 حوزه تقسیم کرد و توضیح داد: اثرهای رسانه‌ای، محتوای رسانه‌ای، صنایع رسانه‌ای، جهان واقعی و خویشتن به عنوان ساختارهای دانش به حساب می‌آیند.

رئیس انجمن سواد رسانه طلاب مهارت‌ های سواد رسانه ای را نیز به 6 بخش تقسیم کرد و گفت: تجزیه و تحلیل، ارزیابی، طبقه‌بندی، استقرا، استنتاج و ترکیب مهارت‌های سواد رسانه هستند و نباید نسبت به آنها بی‌توجه بود.

وی افزود: روش‌‌شناسی فرهنگ و جامعه برای رسیدن به نظریه رسانه از سه طریق صورت می‌گیرد؛ ابتدا روش‌های کمی و رویکرد اثباتی است، نوع دوم روش‌های کیفی و رویکرد هرمنوتیک می‌باشد و نهایتا روش‌های کیفی با رویکرد انتقادی است.

دکتر اسماعیلی در پایان به مدل نشانه‌شناسی و گفتمان پرداخت و در توضبح آنها گفت: رویکرد ساختار گرا به دنبال تحلیل متن بالاتر از جمله است، رویکرد نقش‌گرا تحلیل متن در بافت می‌باشد و نهایتا رویکرد انتقادی و نشانه‌شناسی اجتماعی به دنبال زبان در بافت وسیعتر فرهنگی و اجتماعی است.


كلمات كليدي : سواد رسانه , اشراق , مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

Guest (PortalGuest)

مرکز فرهنگی هنری
مجری سایت : شرکت سیگما