نشست تخصصی سواد رسانه با موضوع مقابله با نفوذ فرهنگ غرب در فضای مجازی عصر روز یک شنبه برگزار شد

وبلاگ و اخبار

اشراق

در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد؛

نشست تخصصی سواد رسانه با موضوع مقابله با نفوذ فرهنگ غرب در فضای مجازی عصر روز یک شنبه برگزار شد.
به گزارش مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، نشست تخصصی سواد رسانه با موضوع ” مقابله با نفوذ فرهنگ غرب در فضای مجازی ” عصر روز یکشنبه با حضور رفیع الدین اسماعیلی، رییس انجمن سواد رسانه طلاب کشور، و حسین فرج نژاد، کارشناس فضای مجازی و رسانه، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست رفیع الدین اسماعیلی هدف اصلی رسانه را اغنا سازی مخاطب دانست و گفت: اگر رسانه نتواند اغنا سازی مخاطب را به خوبی انجام دهد در یکی از مهم ترین رسالت های خودش ناکام مانده است.

وی ادامه داد: اغنا و متقاعد سازی هدفش تغییر در نگرش است و در حقیقت رسانه ها از جمله فضای مجازی امروزه تلاش دارند که بتوانند نگرش های ما را به سمت و سویی تغییر دهند که مد نظرشان است؛ حال این نگرش ها می‌تواند مثبت و یا منقی باشد.

رییس انجمن سواد رسانه طلاب ضمن تعریف مراحل تغییر نگرش اظهار کرد: هر رسانه بر اساس ارزش های خود تلاش دارد اغنا سازی را انجام دهد و در نگرش افراد تغییر ایجاد کند؛ رسانه ها برای تغییر نگرش، یک فرایند فکری را طی می‌کنند که سه مولفه شناختی، احساسی و رفتاری دارد.

وی ادامه داد : مولفه های شناختی یعنی اطلاعاتی از واقعیت ها که ما در ذهن خود داریم و رسانه ها تلاش می‌کنند این مولفه ها را بر اساس خواسته خود تغییر بدهند.

اسماعیلی یک بعد جدی رسانه را بعد احساسی آن برشمرد و تصریح کرد: مولفه دیگری که رسانه ها، مخصوصا تلویزیون و سینما، آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، احساسات و هیجانات موجود در نگرش است؛ مولفه احساسی یعنی یک نگاه مثبت و یا منفی نسبت به یک پدیده توسط رسانه در فرد ایجاد شود.

در ادامه رفیع الدین اسماعیلی در خصوص مولفه رفتاری تغییرنگرش گفت: در این مولفه منظور، عملی که ما انجام می‌دهیم نیست بلکه آمادگی ذهنی ما برای انجام یک عمل است؛ بعد از اینکه ما از رسانه ها تاثیر پذیرفتیم و سپس از نظر احساسی نسبت به آن تنفر پیدا کردیم و یا برایمان خوشایند بود، در این حالت ما آمادگی برای پذیرش و یا نافرمانی های مدنی در مقابل آن را داریم.

رییس انجمن سواد رسانه طلاب کشور با بیان اینکه سواد رسانه در تلاش است که بعد ناخودآگاه را به خود آگاه نزدیک کند، ازعان کرد: هدف رسانه تحت تاثیر قرار دادن ناخود آگاه افراد است و اگر بخواهد بصورت خودآگاه و مستقیم تاثیر بزارد، موفق نخواهد بود.

این کارشناس رسانه دو ویژگی مهم رسانه را سرعت و تغییر برشمرد و ادامه داد: از موقعی که انواع رسانه مانند روزنامه، رادیو، تلویزیون، مجله، کتاب، فضای مجازی و … بوجود آمدند سرعت انتقال اطلاعات و تغییر با سرعت بیشتری اتفاق افتاده، عمرشان کاهش ولی در مقابل اثر گداری آن بیشتر شده است.

در ادامه این نشست دکتر حسین فرج نژاد با اشاره به سه رویکرد در فضای رسانه ایران گفت: واگانگی و تسلیم، تقابل و تحدید محوری، برخورد فعالانه و فرصت محوری رویکرد هایی هستند که در کشور وجود دارند که از این میان، نگاه سوم بهترین و عاقلانه ترین راه حل موجود است و باید در بین مردم و مدیران رسانه گسترش پیدا کند.

عضو انجمن سواد رسانه طلاب یکی از مهم ترین مراحل برخود فرصت محور با فضای مجازی را تقویت روحیه خود نهادگری و انتقادی در کودکان و نوجوانان دانست و گفت: این مرحله در جهان سه دیدگاه لیبرال و راست گرایی، سوسیالیست و چب و در نهایت دیدگاه پارادایمیک اسلامی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: دیدگاه پارادایمیک اسلامی بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت و به خصوص در ده سال اخیر فعالیت های جدی در این زمینه انجام شد؛ با دیدگاه پارادایمیک اسلامی می‌توانیم در کودکان و نوجوانان زیر داوازده سال روحیه خود نهادگری و انتقادی در مقابل رسانه و به خصوص فضای مجازی ایجاد کنیم.

این کارشناس رسانه ای با اشاره به اهمیت برخورد فعالانه و آگاهانه در مقابل فضای مجازی بیان کرد: هنگامی که قصد داریم یک رسانه را در کشور وارد کنیم مهم است که ساختار و فرهنگ آن رسانه را مطابق با ارزش های بومی بسنجیم و آگاهانه بپذیریم و یا رد کنیم.

فرج نژاد با اشاره به حذف حدود 30 میلیون ایرانی از پوسته های داخلی تلگرام تصریح کرد: ما می‌توانستیم به جای پذیرش بی چون چرا تلگرام، از ابتدا وارد مذاکرده فعالانه با ارائه دهندگان آن شویم و یا با تکیه بر دانش داخلی، در زمان های پیش تر، پیام رسان های متناسب با فرهنگ و ارزش های ملی ایجاد می‌کردیم.

عضو انجمن سواد رسانه طلاب بصیرت رسانه ای در فضای مجازی را به چها حیطه تقسیم کرد و گفت: بصیرت و یا سواد رسانه ای در برگیرنده عرصه های فرم و تکنیک، زیبایی شناسی و جذابیت، صنعت و مدیریت و در آخر رسانه و پیام در فضای مجازی، می‌باشد.

وی در پایان مقوله صنعت و مدیریت فضای مجازی را نقطه ضعف فضای رسانه ای کشور دانست و تصریح کرد: ما در این عرصه نیز به شدت ضربه خوردیم و شاید کلاه گشادی که تلگرام و اینستاگرام بر سر ما گذاشتند در این حوزه بود که ما در صنعت تلگرام تولید کننده، توضیع کننده و مصرف کننده را به درستی ندیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، چطور میتونم کمکتون کنم ؟
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.