برگزاری نشست خبری هفتمین سوگواره مجازی اشراق

89

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران، یکشنبه، دوم شهریورماه، در نشست خبری هفتمین سوگواره مجازی اشراق که با رعایت پروتکل های بهداشتی در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه تهران برگزار شد، با بیان اینکه گرافیک و تولید محتوا در فضای مجازی و ارتباط آن با محرم از پیش شناخته شده است، اما لازم بود که امسال موضوعات جدیدتری را مدنظر قرار دهیم، گفت: فعالیت‌های دینی باید از تکراری شدن دور باشندف بر همین اساس تمرکز خود را به موضوع خلاقیت معطوف کردیم، چراکه نیازمند خلاقیت در عرصه پیام عاشورایی هستیم.

وی با اشاره به اینکه جنس سوگواره اشراق به اقتضای فضای مجازی و اهمیتی که امروز در آن زیست می‌کنیم یک حرکت نو و متفاوت قلمداد می‌شود، افزود: در عین حال دو اتفاق مهم در این سوگواره در نظر گرفته شده که ما را به خلاقیت نزدیک می‌کند. نخست مقوله نوآوری است که بسیار مهم تلقی می‌شود و به شدت به آن نیاز داریم، چراکه به نظر می‌رسد مجموعه‌های فعال دینی در فضای مجازی دچار تکرار شده‌اند و گاهی فاقد خلاقیت هستند؛ لذا امروز نیازمند حرکتی نوآورانه در پیام‌های دینی در فضای مجازی هستیم.

رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران با بیان اینکه موضوع دوم نوآوری در عرصه ساختار است، اظهار کرد:‌ پیام‌های نوآورانه گمشده این جریان است، لذا برای استفاده بهتر از مفاهیم و مبانی بزرگ عاشورا و کربلا، نیاز به استفاده از پیام‌های نوآورانه داریم. گام سوم نیز موضوع چینش‌هاست که نیاز مبرم به نوآوری داریم.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه امروز تمرکز بر ساختار است، در حالی که پیام و چینش دو مقوله مهم دیگر در این عرصه هستند که باید روی آن‌ها کار کنیم، ادامه داد: باید کنش‌گری‌ها را نیز در فضای مجازی قضاوت و آسیب‌شناسی کنیم. این موضوع غیر از تولید محتواست و نیازمندیم که ببینیم کنشگران در عرصه دینی چه اشکالاتی دارند و آن‌ها را آسیب‌شناسی کنیم، چراکه ممکن است تولیدات زیاد باشد و گروه‌های دینی و علاقه‌مندان به این عرصه محتوای انبوه داشته باشند، اما به نظر می‌رسد کنشگری ما خوب نبوده است، چراکه فعالیت‌ها اثرگذاری مطلوب را نداشته است، لذا این دو نکته را می‌توان مزیت اصلی سوگواره اشراق در قیاس با سایر جشنواره‌ها دانست.

راه اندازی پویش روضه‌های خانگی

محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست، با بیان اینکه در خبرگزاری‌ها و مطبوعات تغییر الگو را لمس می‌کنیم، گفت: برای چنین فضای دگرگون و متحول شده‌ای نیازمند یک‌سری طرح‌ها و برنامه‌های جدید هستیم. گاهی اوقات نگاه سنتی نمی‌تواند اهداف ما را پیش ببرد. لذا این سؤال مطرح می‌شود که چطور می‌توانیم نهضت و پیام‌های قیام امام حسین(ع) را به جهان معرفی کنیم. بر همین اساس بحث ایده و طرح بسیار مهم است و بخشی از آن باید ناظر به فضای مجازی و ظرفیت این فضا باشد.

وی با تأکید بر اینکه در چنین فضایی ابتدا باید بپذیریم کارهایی که انجام شده کافی نیست و در گام دوم خلأها را شناسایی کنیم و در نهایت پیشنهاد دهیم و با یک آینده‌نگری چشم‌انداز طرح‌ها و فعالیت‌ها را ببینیم، اظهار کرد: یک ویژگی منحصر به فرد این جشنواره توجه به ایده و طرح است و شاید چنین جشنواره‌ای وجود نداشته باشد. موضوع بعدی کنشگری است.

افراسیابی با اشاره به اینکه در حوزه کنشگری در چند بخش با سازمان‌های دیگر مشارکت داریم، ادامه داد: دوستان ما امروز حرکتی را در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا در خصوص پویش روضه‌های خانگی راه‌اندازی کرده‌اند که این پویش می‌تواند با توجه به شیوع کرونا بسیار اثرگذار باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت ایسکا در این پویش ثبت‌نام کنند.

وی در پایان با بیان اینکه امسال سیزدهمین سوگواره «مهر محرم» را برگزار می‌کنیم، افزود: فعالیت دیگر جایزه جهانی اربعین و راه‌اندازی پویش تولید محتوای دیجیتال در فضای مجازی با موضوع محرم و عاشوراست.

گستره ملی سوگواره اشراق

حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی، دبیر اجرایی هفتمین سوگواره مجازی اشراق هم در این نشست با بیان اینکه همزمان با فرارسیدن ایام محرم الحرام ۱۴۴۲ هجری قمری و در راستای تولید و توزیع محتوای فاخر در ارتباط با حماسه حسینی‌(ع) و مکتب اهل بیت(ع) و همچنین رشد کنشگران و مبلغان عاشورایی در فضای مجازی این سوگواره با یاد روحانی مجاهد مرحوم حاج احمد خسروی برگزار خواهد شد، گفت: در این سوگواره فعالان فضای مجازی در رقابت با یکدیگر  اقدام به تولید و نشر آثار می‌کنند.

وی، هدف از برگزاری سوگواره مجازی «اشراق» را جمع‌آوری و انسجام تولیدکنندگان رسانه‌ای و ترویج فضای عاشورایی بیان و اظهار کرد: برای اولین سال در این سوگواره موضوع و بخش کنشگران عاشورایی اضافه شده است. در واقع این سوگواره امسال به بخش کنشگری فضای مجازی و کنشگران رسانه‌های نوین می‌پردازد. با برگزاری این سوگواره، میان کنشگرانی که در فضای مجازی درباره عاشورا و قیام امام حسین‌(ع) در حال نشر محتوا هستند، رقابتی شکل خواهد گرفت.

حاجیانی اظهار کرد: در بخش کنشگران عاشورایی، قسمت‌های مختلفی داریم که یک قسمت کنشگران فعال و فرصت‌ساز هستند که خودشان ایجاد بحث کرده و در فضای مجازی مؤثر هستند. قسمت دیگر پاسخگو و تعاملی هستند که نسبت به واکنش‌ها، شبهات و سؤالاتی که مخاطبان در حوزه عاشورا و امام حسین‌(ع) دارند، پاسخگو هستند. در بخشی از این سوگواره، کنشگرانی از تولیدات و کنش‌های عاشورایی در فضای مجازی حمایت و از ضریب خوردن و دیده شدن این تولیدات پشتیبانی می‌کنند.

دبیر اجرایی هفتمین سوگواره مجازی اشراق، به بخش دریافت ایده‌های نو  پرداخت و افزود: در این سوگواره، بخش ویژه دیگری را درباره ایده‌های نو در نظر گرفته‌ایم. این بخش به دلیل این است که در فضای رسانه‌ای دچار تکرار شدیم و به همین دلیل به ضرباهنگ جدیدی در فضای پرداخت به موضوعات محرم و عاشورا نیاز داریم. بخش ویژه «ایده‌های نو» کمک می‌کند تا کسانی که ایده‌های جدیدی در فضای کنشگری در فضای مجازی دارند، بهتر دیده شوند و به آنها اهمیت داده شود و این رخداد بهتر رقم بخورد.

حاجیانی با بیان اینکه سوگواره اشراق به صورت عمومی برگزار می‌شود، اظهار کرد: توانستیم سوگواره را در یک گستره ملی عرضه کنیم؛ بنا داریم برای سال‌های آینده این رویداد را در حوزه بین‌المللی نیز گسترش دهیم، چراکه شخصیت سیدالشهدا(ع) فراملی و جهانی و برای تمامی انسان‌های آزاده دنیاست.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) را می‌توان به عنوان خلاق‌ترین انسان آزاده و رسانه‌ای عصر خودشان یاد کنیم، تصریح کرد: امام حسین(ع) را راوی برتر زمان خودش می‌دانیم و جنگ روایت‌ها را از آن دوران می‌توان بررسی کرد. برای ما حضرت الگوی خوبی است که بتوانیم در فضای رسانه‌ای از ایشان درس بگیریم.

دبیر اجرایی هفتمین سوگواره مجازی اشراق افزود:‌ هفتمین سوگواره مجازی اشراق با توجه به شرایط شیوع کووید ۱۹ در فضای مجازی از سوی معاونت فضای مجازی، هنری و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بخش‌های گرافیک، عکس و کلیپ، متون ادبی و ایده‌های نو و همچنین بخش کنشگران عاشورایی برگزار می‌شود.

خادمان رسانه‌ای امام حسین(ع) هستیم

فضه سادات حسینی داور عالی بخش کنشگران فضای مجازی در ادامه نشست خبری هفتمین سوگواره مجازی اشراق ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین گفت: به نمایندگی از داوران بخش کنشگران عاشورایی خودمان را به عنوان خادمان رسانه‌ای امام حسین(ع) می‌دانیم و امیدوارم بتوانیم قدمی را در این مسیر برداریم. در باب اهمیت فضای مجازی بارها سخن گفته شده و امروز در چنین بزنگاه‌هایی می‌توان اهمیت آن را دریافت.

داور بخش کنشگران فضای مجازی هفتمین سوگواره اشراق افزود: امیدوارم بتوانیم به کمک سوگواره مجازی اشراق قدم های بزرگی در راستای معرفی امام حسین (ع) برداریم.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در شرایط امروز جامعه و با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور در مجالس عزاداری بر اهمیت استفاده از ابزار فضای مجازی در این ایام تاکید کرد و گفت: بزرگان دین و علمای ما تاکید کرده اند در این ایام برای سلامت افراد جامعه از فضای مجازی به نحو احسن استفاده شود. بایستی فضای مجازی تبدیل به حسینیه شود. با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی و فعالان عرصه فضای مجازی در این بخش کنشگران فعال را در این ایام رصد و حمایت های لازم را از آنها انجام خواهیم داد. همان طور که خانه های تک تک ما قرار است تبدیل به حسینیه شود، فضای مجازی نیز بستری برای سوگواری ابا عبدالله الحسین می شود.

شایان ذکر است که علاقه مندان برای ارسال محتوا از طریق سایت سوگواره به نشانی www.soogvareh.eshragh.ir با انتخاب گزینه ارسال آثار وارد بخش ثبت نام شوند. پس از ثبت نام، پنل ارسال اثر در اختیارشان قرار می گیرد تا براحتی آثار خودشان را ارسال کنند.

نظرات بسته شده است.