معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

بررسی الگوهای مدیریت استراتژیک در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه

جلسه بررسی الگوهای مدیریت استراتژیک در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی،‌ حجت‌الاسلام سید حسام الدین حسینی رئیس گروه تحلیل و طراحی راهبردی معاونت فضای مجازی هنر و رسانه در جلسه بررسی الگوهای مدیریت استراتژیک معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی برگزار شد تصریح کرد: مدیریت استراتژیک یکی از ویژگی های سازمانهای نسل سوم پس از دوران محصول گرایی و بازارگرایی می باشد که ویژگی اصلی آنها توجه به تغییرات محیط درون و بیرون سازمان است.

وی افزود: مدیریت استراتژیک فرآیند هدف گذاری و تصمیم سازی و تصمیم گیری در ابعاد کلان سازمان است.

رئیس گروه تحلیل و طراحی راهبردی معاونت فضای مجازی هنر و رسانه ادامه داد: مدل مرسوم مدیریت استراتژیک در کشور ما و در عموم سازمان های فرهنگی مدل طراحی یا پلانینگ (planing) است اما برخلاف باور عمومی سازمانی ما، مدل طراحی که در آن از پیش ماموریت، اهداف، چشم انداز و سایر اسناد بالادستی آماده می شود، تنها مدل مدیریت استراتژیک و تعیین استراتژی های سازمانی نیست.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ مدل و الگو در این رابطه وجود دارد اظهار داشت: مسئله ما در این سلسله جلسات اینست که آیا مدل مرسوم سازمانها برای طراحی استراتژیک سازمان مناسب و متناسب با اقتضائات کار در حوزه فضای مجازی ، هنر و رسانه است؟

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: به عبارت دیگر در این سلسله جلسات به دنبال این هستیم که ابتدا با پارادیم ها و مکاتب مختلف مدیریت استراتژیک آشنا شویم و سپس براساس عوامل کلیدی، الگوی مطلوب مدیریت استراتژیک مناسب با اقتضائات معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه در کلیت دفتر هم این موضوع قابل مطرح است گفت: برخی الگوی مطلوب مدیریت برای دفتر را همین الگوی طراحی می دانند. با مطرح شدن رویکرد مسئله محوری، مکتب یادگیری به عنوان مکتب مطلوب مطرح شد و سازمان یادگیرنده نزدیک ترین الگو برای تحقق سازمان مسئله محور فرض شده است.

رئیس گروه تحلیل راهبردی معاونت فضای مجازی هنر و رسانه تصریح کرد: در عین حال بسیاری از اقتضائات سازمان یادگیرنده در دفتر پیاده سازی نشد و آن مباحث نیمه کاره رها شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیداوریم این مباحث موجب ارتقای رویکردهای مدیریتی و راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی و زمینه ساز افزایش پویایی و اثربخشی و ارتقای کارآمدی سازمانی آن باشد.