جشنواره فیلم دینی اشراق

1403-10-02 09:43
r_43_240808103222

 

مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: همه ژانر‌های سینمایی ظرفیت و بستر این را دارند که پیام رسان دین باشند. حتی ژانر کمدی اگر به درستی از آن استفاده شود می‌تواند بخشی از لطائف دین را نشان دهد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی در گفتگو با ستاد خبری جشنواره فیلم اشراق در رابطه با عرصه سینما و فیلمسازی بیان کرد: وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم باید اضلاع و ابعاد سینما را مورد توجه قرار دهیم تا متوجه شویم که برای ورود طلاب و فضلای حوزه علمیه به این عرصه چه کاری باید انجام دهیم. گاهی اوقات سینما را از جنبه صنعتش مورد بررسی قرار می‌دهند که امروزه سینما به عنوان صنایع خلاق در عرصه جهانی است و ابعاد اقتصادی مثل گیشه، زیرساخت و تکنولوژی در آن قابل توجه است. مورد دوم را که ما می‌توانیم از سینما مورد توجه قرار دهیم بُعد فرهنگی است و سینما به عنوان یکی از برساخت‌های فرهنگی ماست که می‌تواند فرهنگ سازی را بر عهده بگیرد و فرهنگ ساز باشد.

استاد دانشکده رسانه و ارتباطات افزود: بُعد سومی که وجود دارد از بُعد مباحث هنری است که می‌توان آن را مورد توجه قرار داد و در آن سینما را به عنوان هنر هفتم می‌شناسند و ابعادی دیگر در بین این مباحث وجود دارد مثل ابعاد سیاسی، اجتماعی و… از این دست است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در رابطه با ورود طلاب و فضلا به عرصه سینما گفت: به نظر بنده هنگامی که جهت گیری حوزه‌های علمیه در ابعاد مختلف رسانه بخواهد مورد توجه قرار گیرد، باید در عرصه تنظیم محتوا و مباحثی که در مفاهیم پایه سینما مداخله می‌کند را مورد توجه قرار داد. حوزه علمیه می‌تواند در عرصه تنظیم محتوای دینی، محتوای مورد نیاز جامعه، سیاست‌گذاری، قانون گذاری ضوابط فقهی، اخلاقی و چهارچوب‌های اعتقادی، ورود کند و حکمرانی دین را در عرصه سینما به نمایش بگذارد. این عمده وظیفه‌ای است که طلاب و روحانیت می‌تواند پشتیبانی تئوریکی از آن کند و این یک کار زیربنایی است که از عهده طلاب و حوزه‌های علمیه بر می‌آید.

او سینما را ابزار پر قدرت و قابل نفوذی دانست و گفت: اگر چه رسالت حوزه، سینما داری نیست، اما باید بدانیم سینما ابزار پرقدرت قابل نفوذی است که در افکار عمومی جامعه وجود دارد و اگر ما بخواهیم یک سینمای دینی را گسترش دهیم نیاز به این است که عرصه محتوا، سیاستگذاری و قانون نویسی را تنظیم کنیم و افراد و شخصیت‌هایی می‌توانند در مدیریت سینما، مهندسی سینما، و حتی در نقش‌های تاثیرگذاری مثل فیلمنامه‌نویسی، تهیه کنندگی و کارگردانی نقش ایفا کنند که دارای یک قوائد علمی و پایه‌های حوزوی باشند؛ و این افراد بر اساس استعداد و توان خود می‌توانند از طریق هنر هفتم و سینما دین را منعکس کنند.

حجت الاسلام نهاوندی در رابطه با ژانر و سینمای دینی تصریح کرد: وقتی از ژانر صحبت می‌کنیم راجع به گونه بازنمایی یک هنر بحث می‌کنیم مثلاً ژانر تاریخی، درام، کمدی و … وجود دارد و همه این ژانر‌ها ظرفیت و بستر این را دارند که پیام رسان دین باشند. حتی ژانر کمدی اگر به درستی از آن استفاده شود می‌تواند بخشی از لطائف دین را نشان دهد. اعتقاد بنده این است که همه ژانر‌های موجود در عرصه سینما قابلیت انعکاس پیام دین را دارد اگر چه برای تعریف و طراحی ژانر یک الگویی وجود دارد و اگر تمام آن الگو را محقق کنیم، می‌توانیم الگوی جدیدی را به عنوان ژانر سینمای دینی معرفی کنیم.

او گفت: سینما هنر خوبی است که بخشی از طلاب ورود پیدا کنند و، چون پایه دین را دارند سعی می‌کنند محتوا‌های منتاسبی را منعکس کنند. آثار تولید شده طلاب از نظر محتوا کار‌های خوبی است منتها هنوز نقیصه‌هایی جدی در طراحی فرم وجود دارد و با ارتقا سطح توانمندی طلاب در حوزه فرم می‌شود کار‌های جذاب تری تولید کرد.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: اگر ما بتوانیم محور‌های فقهی سینما و همچنین اخلاق و فلسفه و آشنایی با هنر سینما را در متون آموزشی حوزه علمیه قرار دهیم، اتفاقات خوبی در عرصه سینمای دینی می‌افتد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *