• محمدرضا قربان زاده

فیلم «طلای سیاه» روایت حضور و عدم حضور آمریکا در منطقه است/ تلاش فیلمسازان آمریکایی برای نخبه و محبوب نشان دادن آل سعود

Eshragh

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: ژنرال آیزنهاور در سخنرانی وداع خود اذعان کرد که"آمریکا به یک مجتمع نظامی-صنعتی تبدیل شده است" و او می گوید که "این برای دموکراسی ما خطرناک است". این حرف آیزنهاور یک حقیقت برخلاف آن روایت بزک کرده از اتوپیای آمریکا و بنا به ادعای آمریکایی ها مهد آزادی های فردی است.


به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر، مدیر گروه آموزشی مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در هفتمین جلسه از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در قالب برنامه «سینما اندیشه» برگزار می شود، گفت: آمریکایی ها در روایت سازی و استفاده از رسانه برای این کار بسیار قوی دارند پیش می روند و آن ها شش کلان روایت برای خودشان و برای دنیا تعریف کرده اند که شامل کلان روایت دنیای آمریکایی و دنیای غیرآمریکایی، کلان روایت از منطقه با حضور خودشان و از منطقه بدون حضور خودشان و کلان روایتی در مورد خودشان و در مورد دشمنشان ارائه می کنند. 

وی افزود: پول و هزینه بخشی از کار است؛ اما متدلوژی و فکر است که اصل ماجراست. فیلم طلای سیاه در کلان روایت حضور و عدم حضور آمریکا در منطقه قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با اشاره به اینکه در فیلم های آمریکایی، این کشور به عنوان کشور رؤیایی و قبله آمال نمایانده می شود، اظهار کرد: آن ها در ارائه کلان روایت های مد نظر خود به نرمی و با سیاست رفتار می کنند تا به کلیشه و شعار تبدیل نشود. برای این کار حول کلان روایت محورهای مختلف دیگری را تعریف می کنند و برای هرکدام از این محورها نیز شاخه هایی را مد نظر قرار می دهند. مثلاً برای کلان روایتی در مورد خودشان و یا دشمنشان محورهایی همچون خانواده را تعریف کرده و سپس شاخه مربوط به «زن» و جایگاه آن در خانواده را به عنوان سوژه در نظر می گیرند. روایت گری در مورد این شاخه ها را با استفاده از خرده روایت ها و سوژه ها می سازند. 

وی ادامه داد: آمریکا و ایادی او در سال های اخیر در مورد کشورهای اسلامی برای خرده روایت سازی به سوژه هایی می پردازد که موافق جهت حرکت آن ها برای رسیدن به اهداف سیاسی شان است. به عنوان مثال تحصیل و اشتغال زنان در ایران نمی تواند سوژه خرده روایت سازی برای آن ها محسوب شود؛ زیرا این موضوع در ایران به عنوان کمبود وجود ندارد. اما مسئله ای همچون حجاب می تواند برایشان سوژه باشد و در مورد آن فیلم بسازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اختلافات مذهبی را یکی دیگر از سوژه های مورد نظر آمریکایی ها برای تولید فیلم های سینمایی علیه جهان اسلام بویژه ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع که می تواند به ایجاد ناامنی و بی ثباتی در ایران کمک کند، از جمله سوژه های مورد نظر آن هاست و در فیلم طلای سیاه نیز مورد توجه قرار گرفته است. تفکرات متحجرانه و تکفیری وهابیت در این فیلم به طور واضح به تصویر کشیده شده است.

وی کلان روایت آمریکایی ها در مورد خودشان را منجی بودن دانست و بیان داشت: کلان روایت آن ها در مورد حضورشان در منطقه این است که حضور ما در اینجا موجب توسعه کشورهای منطقه می شود. 

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر افزود: در ابتدای فیلم طلای سیاه کاملاً هنرمندانه یک سرزمین عقب افتاده و بدبخت را به تصویر می کشد که در نتیجه باورهای دینی اسلامی به این روزگار افتاده است و این در حالی است که در سال تولید این فیلم یعنی سال 2011 بیداری اسلامی اتفاق افتاد و مردم خواهان حاکمیت اسلام بودند. 

وی در ادامه این برنامه یادآور شد: روایت شرق شناسی از پیامبر اسلام یک انسان خشونت گرا، طمّاع و کشورگشاست و در فیلم طلای سیاه این ویژگی ها را در رفتار مسلمانان به نمایش گذاشته اند.

مدیر گروه آموزشی مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: داعش گروهی است که به فیلمسازان آمریکایی سوژه و ایده می دهد و مبتنی بر عملکرد آن کلان روایت آمریکایی ها در مورد دشمنشان یعنی اسلام شکل می گیرد. 

وی با اشاره به اینکه در فیلم سینمایی طلای سیاه آمدن آمریکا به مناطق مسلمان نشین به عنوان "آمدنِ خوشبختی" به این مناطق معرفی می شود، ادامه داد: در سال 1931 کشور عربستان سعودی توسط آمریکایی ها تأسیس می شود ولی در فیلم هایی که می سازند هرگز به این موضوع که مربوط به قرارداد سایکس-پیکو می باشد، اشاره نمی شود. 

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر گفت: ارتباط گرفتن با قبایل عربی و تحریک آن ها برای شورش علیه عثمانی یکی از مهمترین حربه ها و حیله های غربی ها برای از بین بردن حکومت عثمانی و تسلط بر کشورهای اسلامی بود. کشورهایی همچون لبنان، سوریه، کویت، عربستان سعودی، اردن، فلسطین و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که از 1920 به بعد توسط غربی ها تأسیس شده اند.  

وی با بیان اینکه در فیلم طلای سیاه آل سعود به عنوان یک قشر نخبه و محبوب در میان عرب های منطقه حجاز معرفی می شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که حجازی ها تا آن زمان معتقد بودند حاکم حجاز باید قرشی باشد و تنها گروهی که فتوا داده بودند که حاکم حجاز می تواند غیرقرشی هم باشد، وهابی ها بودند. نجدی ها که آل سعود یکی از قبایل آن ها بود هم غیرقرشی و هم یکی از خشن ترین قبایل عرب بود و آمریکایی ها با آن ها ارتباط گرفته و به آن ها برای رسیدن به حاکمیت کمک کردند. 

مدیر گروه آموزشی مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: در واقع آمریکایی ها برای آوردن شرکت های نفتی خودشان و استخراج و بهره برداری از این منابع خدادادی جهان اسلام کشور عربستان سعودی را تشکیل دادند و سالیان سال است که با روایت سازی های پوشالی به دنبال منجی و توسعه بخش جلوه دادن خودشان برای مناطق اسلامی هستند.

وی با برشمردن برخی از الزامات روایت سازی اظهار کرد: با مهندسی معکوس همانطور که در عرصه هایی همچون ساخت موشک توانسته ایم به موفقیت های شگرفی برسیم، در زمینه روایت سازی و تولید فیلم نیز با همین روش می توان بزک های فرهنگ و تمدن غربی را از بین برده و حقایق را به دنیا نشان دهیم. 

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر در پایان خاطرنشان کرد: بنا به اذعان ژنرال آیزنهاور در سخنرانی وداع خود "آمریکا به یک مجتمع نظامی-صنعتی تبدیل شده است" و او می گوید که "این برای دموکراسی ما خطرناک است". این حرف آیزنهاور یک حقیقت برخلاف آن روایت بزک کرده از اتوپیای آمریکا و بنا به ادعای آمریکایی ها مهد آزادی های فردی است.  



لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=17094


اخبار مرتبط


دیدگاهی وجود ندارد !