- محمدرضا قربان زاده
آموزههای دینی اسلام یکی از بهترین مفاهیم انتزاعی الهامبخش فیلمسازان
حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری اظهار داشت: آموزههای دینی اسلام بهعنوان یکی از بهترین مفاهیم انتزاعی میتوانند الهامبخش فیلمسازان باشند. این آموزهها و مفاهیم در زندگی و واقعیت زندگی مردم حضور داشته و گزارش آنها در منابع تاریخی ذکر شده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در یکی دیگر از نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایدهپردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی با عنوان "سینما اندیشه ۲" که به بررسی فیلم «گلادیاتور ۲» پرداخته بود، گفت: مسئله سقوط شهر روم و امپراطوری روم یکی از مهمترین مسائل تاریخی هم برای غرب و هم برای سایر ملل بوده است. فیلم "گلادیاتور ۲" نیز بر محور این موضوع تاریخی ساخته شده است.
وی افزود: باید توجه داشت که از نظر اندیشهای، اندیشه سیاسی در این فیلم بیشترین نمود را دارد. اما اولین مسئلهای که این فیلم مطرح میکند، فهم و تفسیر ما از زندگی و تعامل ما با عالم ماورایی است.
حجتالاسلام والمسلمین الویری با اشاره به فیلم "گلادیاتور ۲" تأکید کرد که قدرت و شرافت دو معیار اصلی موفقیت در زندگی از دیدگاه این فیلم هستند و گفت: گاهی مبارزه برای یک روز بیشتر زنده ماندن و در زمانی دیگر مبارزه برای حفظ شرافت، نشاندهنده رویکردهای مختلف به زندگی برای دستیابی به موفقیت است که در این فیلم به تصویر کشیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در فیلم "گلادیاتور ۲"، مسئله خدا مطرح نمیشود و مسیحیت نیز هنوز وارد عرصه نشده است. اما موضوع بازتاب اعمال انسانها در عالم ماورایی مطرح است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید به اینکه مسئله زن و خانواده دومین موضوع مهم اندیشهای در این فیلم است، تصریح کرد: در این فیلم، محبتهای زنانه و مردانه پاک به نمایش گذاشته میشود و عشق و محبت بین دو همسر در شرایط مختلف به تصویر کشیده میشود. این فیلم نگاه مثبتی به زن دارد و محبت و اهمیت خانواده را در صحنههای مختلف نشان میدهد.
وی افزود: مسئله زندگی پس از مرگ در این فیلم بهخوبی بازتاب یافته است. در صحنههای پایانی فیلم، شخصیت اصلی داستان به مکاشفاتی میرسد و تصاویری از عالم غیب را میبیند، که بر اساس دیدگاههای فراماسونری به زندگی پس از مرگ اشاره دارد.
حجتالاسلام والمسلمین الویری اظهار داشت: اصلیترین بحث اندیشهای فیلم، بررسی اندیشه سیاسی است. در این فیلم، رابطه بین قدرت و شرافت و همچنین قدرت و عدالت بهعنوان بنیانهای فکری مطرح میشود. برخی افراد با نگاه ماکیاولی، حقیقت را قدرت میدانند و بر این اساس زندگی میکنند.
وی به نقش مهم و اندیشهای جوهره تمدن غرب اشاره کرد و افزود: این موضوع در فیلم "گلادیاتور ۲" بهتصویر کشیده شده است. ریختن خون و بیاعتنایی به ریخته شدن خون بهناحق، از ویژگیهای اصلی تمدن غرب در گذشته بوده که تمدن کنونی آنها نیز وارث این ویژگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به نقطه اوج احساسی فیلم گفت: این لحظه زمانی است که مادری نبرد شوهر و فرزندش را میبیند. در اینجا قدرت حرف اول را میزند و حتی بالاتر از عاطفه قرار میگیرد.
وی فیلم "گلادیاتور ۲" را حامل جوهره تمدن غرب و خشونت بنیادین آن دانست و افزود: بر اساس توصیف فیلم، کسانی که از رویای عدالت سخن میگویند، گفتارشان خیالی بیش نیست.
حجتالاسلام والمسلمین الویری در مورد نگاه اروپاییها به مردم سایر دنیا، بهویژه ایرانیها، تصریح کرد: نگاه آنها به سایر تمدنها و بربر خواندن اقوام ایرانی، یکی از اصطلاحاتی است که در این فیلم شنیده میشود. از قرن هفدهم به بعد، هر کسی را که غیراروپایی بود بربر و برابر با وحشی خطاب کردند.
وی افزود: در فیلم "گلادیاتور ۲" مشاهده میکنیم که شهر روم دچار آفت حکومت و فقر شده است و قهرمان فیلم به همبندانش میگوید که فریب ظاهر این شهر را نخورید!
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان بیان کرد: آموزههای دینی اسلام بهترین مفاهیم انتزاعی هستند که میتوانند برای فیلمسازان الهامبخش باشند. این آموزهها و مفاهیم در زندگی روزمره و واقعیت زندگی مردم پیاده شده و گزارش آنها در منابع تاریخی ثبت شده است. منابع تاریخی ما، اعم از کتب تاریخی و ادبی، از تحقق این آموزهها در عرصههای علمی، اخلاقی و اجتماعی آکنده است.
لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=18690