- محمدرضا قربان زاده
گزارش اختتامیه پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم دینی اشراق
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم دینی اشراق با معرفی برترین آثار و تجلیل از هنرمندان متعهد و با هدف شناسایی استعدادهای هنری طلاب و ترویج مفاهیم دینی از طریق سینما در قم به کار خود پایان داد.
به گزارش ستاد خبری پنجمین جشنواره فیلم دینی اشراق، اختتامیه پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم دینی اشراق با معرفی برترین آثار سینمای دینی و تجلیل از هنرمندان متعهد، به نقطه عطفی در ترویج مفاهیم دینی از طریق هنر تبدیل شد؛ این رویداد با هدف شناسایی استعدادهای هنری طلاب و حمایت از فعالان رسانهای حوزه علمیه، شامگاه امشب در سالن همایشهای بینالمللی غدیر قم برگزار و توانمندیهای هنرمندان حوزههای علمیه در عرصه سینما به نمایش گذاشته شد.
سینمای دینی در ایران باید از کلیشهها فراتر برود و آیندهساز باشد
مسعود معینیپور دبیر پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم اشراق در ابتدای مراسم با اشاره به جایگاه بیبدیل سینما در روایتگری و آیندهسازی گفت: سینما، این آینه جادویی، نه تنها بازتابدهنده واقعیت گذشته و حال است، بلکه میتواند به ابزاری بیرقیب برای خلق آیندهای روشن و تمدنی تبدیل شود؛ آیندهای که بر مبانی معرفتی و هویتی دینی و ملی بنا شده و جهان به انتظار تحقق آن نشسته است.
معینیپور ضمن تأکید بر اهمیت مناسک دینی در سینما گفت: مناسک دینی همچون عاشورا، نماز، حج و اربعین، ظرفیتهای بینظیری برای خلق روایتهای انسانی و عاطفی دارند؛ البته، باید از مناسکزدهگی پوستهای پرهیز کرده و به عمق و هستههای معرفتی این مناسک توجه کرد. سینمای دینی نباید صرفاً به فرم محدود شود، بلکه باید کنشی معناگرا و جامعهپرداز باشد.
وی همچنین بر ضرورت بازنگری در هویت سینمایی و ایجاد تحول در روایتگری تأکید کرد و افزود: یکی از چالشهای بزرگ سینمای امروز ما، انسداد اندیشه و خلاقیت در روایتگری است؛ سینمای دینی برای ایفای رسالت خود نیازمند آزادی در اندیشه و جسارت در بیان است؛ اگر این چالشها رفع نشود، نمیتوان انتظار داشت که سینمای دینی به مسئولیت تاریخی خود عمل کند.
طلاب باید با بهرهگیری از هنر، به انتقال حقیقت بپردازند
حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به اهمیت هنر در انتقال پیامهای معرفتی اظهار داشت: هنرمند با دریافت حقیقت و بهرهگیری از ابزار هنری، میتواند مفاهیم عمیق را به جامعه منتقل کند؛ این دریافتی که از آسمان الهام گرفته و بر زمین تجلی مییابد، از دریچهای متفاوت به حقیقت نگاه میکند؛ این نوع نگاه نباید صرفاً ابزاری تلقی شود بلکه باید درک و شناخت هنری در میان طلاب تقویت شود.
وی همچنین بیان کرد: طلبهای که دغدغه حقیقت دارد، نیازمند تجربه حیات هنری است؛ حوزههای علمیه باید با حفظ موازین فقهی، شرایطی را فراهم کنند که طلاب بتوانند با ابزارهای هنری بهتر مفاهمه کنند؛ این ابزارها میتوانند مسیر تبیین حقایق را هموارتر کنند و جامعه را به سمت روشنگری حقیقی سوق دهند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به اهمیت سینما و هنرهای بصری در تعامل با جامعه جهانی پرداخت و گفت: سینما یکی از زبانهای مهم مفاهمه با مردم دنیا است؛ اگر قرار است در زمانه تغییر، حوزههای علمیه تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند، باید از این ابزار بهره بگیرند؛ طلبهها باید پیش از همه مسئولیت خود را در این عرصه بپذیرند و با دیدگاهی عمیق به هنر مجهز شوند.
دعوت مدیر شبکه ۱۴ ترکیه از فیلمسازان ایرانی برای همکاری در تولید آثار فاخر
موسی آیدین مدیر شبکه ۱۴ ترکیه، با اشاره به پیشینه حضور خود در حوزه علمیه قم گفت: سی سال پیش طلبهای در این شهر بودم و خاطرات آن دوران همچنان در ذهنم زنده است؛ در همان زمان، دفتر تبلیغات اسلامی برای ما طلاب، دورههایی تخصصی در حوزههای علوم سیاسی، حقوق بینالملل و جامعهشناسی برگزار میکرد که برای مجهز شدن به ابزارهای تبلیغی مدرن و سنتی بسیار مفید بود.
آیدین با قدردانی از هنرمندان ایرانی حاضر در جشنواره، آنان را «تولیدکنندگان ارزشمند» خواند و اظهار داشت: برخلاف ما که مصرفکننده هستیم، شما هنرمندان ایرانی در مقام تولیدکننده اهمیت کار خود را بیشتر درک میکنید؛ ما از تولیدات شما در حوزههای مختلف بهرهمند شدهایم و امروز نیز مفتخر به تماشای آثار شما در این جشنواره بودیم.
مدیر شبکه ۱۴ ترکیه با اشاره به ظرفیتهای رسانهای و هنری کشورش از فیلمسازان ایرانی دعوت کرد تا برای تولید آثار جدید به ترکیه سفر کنند و گفت: ترکیه با طبیعت زیبا و بکر خود میتواند بستر مناسبی برای تولید فیلمهای فاخر باشد؛ ما در شبکه ۱۴ ترکیه از هنرمندان ایرانی حمایت خواهیم کرد و امکانات خود را در اختیار آنان قرار خواهیم داد، اما انتظار داریم این همکاری منجر به تولیدات مشترک ارزشمند شود.
سینمای دینی باید زمینهساز پرسشگری و بازتعریف هویت انسانی باشد
رائد فریدزاده معاون سینمایی وزارت ارشاد، با بیان دیدگاههای خود درباره نقش و جایگاه سینمای دینی گفت: سینمای دینی یک ترکیب خاص از فرم و محتواست که هدف اصلی آن یافتن قطبنمای هویت و ایمان برای انسان است؛ این سینما باید از سرگردانی انسان در عصر حاضر بکاهد و او را به سمت قبلهای معنوی هدایت کند.
وی همچنین درباره نقش فیلمسازان در این عرصه تصریح کرد: فیلمسازان دینی مسئولیت بزرگی بر عهده دارند؛ آنها باید با خلق آثار خلاقانه و معناگرا، شرایطی را فراهم کنند که مخاطبان با آثارشان ارتباطی عمیق برقرار کنند و به تأمل وادار شوند؛ این نوع سینما، فراتر از سرگرمی صرف است و باید بستری برای طرح پرسشها و جستوجوی پاسخهای بنیادین باشد.
معاون سینمایی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت حمایت از تولیدات سینمای دینی تأکید کرد و گفت: وظیفه ما در وزارت ارشاد این است که شرایط لازم را برای تولید و پخش این آثار فراهم کنیم و از فیلمسازانی که در این حوزه فعالیت میکنند، حمایت همهجانبه داشته باشیم؛ این مسیر نیازمند همکاری و همافزایی همه بخشهای مرتبط است.
سینمای دینی باید از سطحینگری فاصله بگیرد و به مفاهیم عمیق بپردازد
حجتالاسلام علی سرلک استاد حوزه علمیه، با ادای احترام به شهدای خانواده بزرگ هنر و تقدیر از سینماگران و دستاندرکاران جشنواره، کیفیت آثار ارائهشده را نسبت به دورههای گذشته تحسین و استقبال مخاطبان را شگفتانگیز خواند و افزود: سینمای دینی باید بتواند از سطحیگویی فاصله بگیرد و با ایجاد پیوند میان فرم زیبا و محتوای خردپذیر، مفاهیم دینی را به شیوهای تأثیرگذار منتقل کند.
وی جریانهای روشنفکری غیرمتعهد را به دلیل تلاش برای قرار دادن دین در برابر زن، نقد کرد و گفت: سینمای دینی با ارائه آثار اثباتی و تأثیرگذار میتواند این دیدگاههای مخرب را اصلاح کند؛ این نوع سینما باید زن را از معضلی اجتماعی به جایگاهی رفیع در تعالی انسان تبدیل کند.
سرلک همچنین بر لزوم توجه به موضوعات کلان اجتماعی و سیاسی در سینمای دینی تأکید کرد و افزود: غفلت از اسلام سیاسی و اجتماعی از دیگر چالشهای این حوزه است؛ سینمای دینی باید با پرداختن به موضوعات ملی و بینالمللی، جایگاه خود را بهعنوان جریانی بالنده و مطالبهگر تثبیت کند.
جشنواره اشراق؛ عرصهای برای نمایش توانمندیهای هنری طلاب در سینما
محمد لاجوردی دبیر اجرایی جشنواره بینالمللی فیلم دینی اشراق، با اشاره به آغاز رسمی جشنواره در تاریخ ۲۰ مرداد و پایان مهلت دریافت آثار در ۱۰ آبان، اظهار داشت: در این دوره آثار در دو بخش کلی "رواق" و "اشراق" و یک بخش ویژه با محوریت بازنمایی مقاومت اسلامی دریافت شد؛ بخش "رواق" مختص آثار هنرمندان طلبه و بخش "اشراق" پذیرای آثار عموم فیلمسازان علاقهمند به حوزه سینما بود.
وی همچنین به حضور مهمانان بینالمللی در این رویداد اشاره کرد و افزود: از مدیر شبکه ۱۴ تلویزیون ترکیه دعوت کردیم و خوشبختانه امروز میزبان ایشان هستیم؛ همچنین از مدیر جشنواره منبر طلایی کازان روسیه دعوت شد که متأسفانه امکان حضور ایشان فراهم نشد.
لاجوردی با ارائه آمار دقیق آثار ارسالی عنوان کرد: در این دوره، ۱۳۰۸ اثر از ۶۰۵ شرکتکننده در سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که شامل ۶۶۹ اثر تصویری و ۴۴۶ اثر مکتوب بود؛ این آثار پس از ارزیابی هیئت انتخاب و داوری نهایی، برای رقابت در بخش مسابقه راه یافتند و طی هفته گذشته در سینما اشراق قم اکران شدند.
لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=19089