- سید خلیل حسینی
آشنایی با اداره کل فضای مجازی
فناوری های نوین ارتباطی عصر جدید به ویژه شبکههای اجتماعی و پیام رسانها كه دستاورد شبكه جهانی اینترنت هستند، تمامی ابعاد و حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی ابعاد امنیتی زندگی بشر را دچار تغییر و تحول كرده اند.
ابعاد تحولات ناشی از فناوری های نوین به طور طبیعی نهادها، مراکز دینی و حوزه های علمیه را هم از جهت کارکردی و نحوه و میزان اثرگذاری و هم میزان تحول پذیری و روزآمدی آنان تحت تاثیر خود قرار داده است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان نماد روشنفکری و پیشتاز در بهره گیری از تحولات فناورانه روز، در سال ۱۳۹۰، اداره کل تبلیغ نوین را با هدف فعالیت دینی در عرصه های نوپدید و شناسایی و جذب فعالان حوزوی، سازماندهی آنها در قالب گروههای تبلیغی و حمایت از طرحهای تبلیغی آنان در عرصههای نوین تبلیغ رسانه ای ایجاد و در سال ۱۳۹۸ آن را به منظور سازماندهی مجدد، تمرکز و گسترش فعالیتها، به"معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه" ارتقاء داد.
اکنون "معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه" با بهره گیری از تجربیات مرکز فرهنگی هنری در چند دهه و تجربیات اداره کل تبلیغ نوین در دهه قبل، می کوشد تا ضمن استفاده از ظرفیت های گذشته و با نگاهی آینده نگرانه، ظرفیت های تازهای متناسب با پیشرفت های نو و نیازهای روز خلق کند.
اداره کل فضای مجازی دارای چهار اداره "جذب و توسعه فعالان فضای مجازی"، اداره "پایش و رصد فعالیت ها"، اداره "همکاری ها و تعاملات" و اداره " تولید و تامین برنامه و محتوای فضای مجازی" می باشد که سازماندهی، توسعه و ترویج فعالیت های فضای مجازی را بر عهده دارد.
لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=1344