• محمدرضا قربان زاده

برگزاری نشست بررسی مطبوعات کودک و نوجوان در مدرسه علمیه نورالزهرا (س) تهران

Eshragh

با همکاری معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی تهران، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی ادبیات کودک و نوجوان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سلام با موضوع بررسی مطبوعات کودک و نوجوان و معرفی ماهنامه‌ی سلام بچه‌ها از سوی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در مدرسه علمیه نورالزهرا (س) برگزار شد. 

 
به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، در ابتدای جلسه علی باباجانی ضمن تشکر و قدردانی از همکاری صمیمانه معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی تهران به معرفی مجلات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک پرداخت و در ادامه دکتر سید یحیی رکنی، رئیس اداره نشریات معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تشکر از حضور مروجان کتاب و تشریح فعالیت‌های اداره نشریات اظهار امیدواری کرد که جلسه خوبی پیش رو باشد. 

دکتر سید یحیی رکنی گفت: تمرکز امروز روی نشریه سلام بچه‌هاست برای این که با مخاطب نوجوان ارتباط دوستانه برقرار کنیم، به نحوی که هم نیازهایش را از جمله نیازهای روحی، نیازهای غریزی و فطری تامین کنیم. در کنار این انتقال پیام باید ظرافتهای هنرمندانه را داشته باشیم. مایلیم که جلسه دو طرفه باشد. می خواهیم بدانیم آیا توانستیم نیاز مخاطب را برآورده کنیم. با توجه به تجربه ای که دارید، مایلیم که بدانیم نوجوانان امروز چه خوراکی را به لحاظ روحی و عاطفی بیشتر می‌پسندند و طبعاً این نیازها بین دختر و پسر متفاوت است و همچنین مایلیم تجارب خود را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه حامد جلالی، سردبیر مجله سلام بچه‌ها با اشاره به فعالیت سی و چهار ساله ماهنامه سلام بچه‌‌ها افزود: مجله به همت حجه السلام والمسلمین عبدالله حسن زاده تاسیس شد و سردبیر بودند و در ادامه آقایان غلامرضا آّبروی، محمود پوروهاب و سیدسعید هاشمی سردبیری ماهنامه را به عهده گرفتند. 

وی افزود: مخاطب سلام بچه‌ها نوجوانان بین یازده تا هجده سال هستند. نوجوانی هم در هر کشور و منطقه ای تعریف خاص خودش را دارد و در برخی از کشورها تا بیست و سه چهار سال را هم نوجوان می دانند.

سردبیر مجله سلام بچه ها ادامه داد: سخت ترین قسمت، کار با دانش آموزان متوسطه‌ی دوم است. به این معنی که اگر سطح مطالب پایین بیاید معترض می شوند که ما مگر کودکیم؟ اگر هم بالاتر برود، می گویند که ما را آدم بزرگ حساب می کنید. راضی نگه داشتن مخاطب در این سن به همین جهت کار دشواری است. این هم به خاطر بلوغ این دوران است که مخاطب هر حرفی را قبول نمی کند و معترض است و عصیانگری خودش را دارد. این تجربه را همه داشته ایم. پس برای این سن باید قراردادی داشته باشیم و قرارداد ما هم سن یازده تا پانزده سالگی دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه ادبیات کودک و نوجوان تجربیات دوستان مجله کمک ما آمده است گفت: دوران نوجوانی ابتدای شک است و کم کم مخاطب به فکر می افتد و آگاهی پدر و مادر می تواند کمک کند و ما وظیفه داریم که شیوه صحبت با این گروه سنی را بیاموزیم و درکشان کنیم. 

جلالی ادامه داد: در دنیا برخی از مسایل را با هنرمندی به مخاطب ثابت کرده اند و اگر کسی اعتراض کند، تنبیه می شود؛ مثل هولوکاست و بهترین کارگردان های دنیا را به خدمت گرفته اند تا دروغشان را با زیباترین حالت به خورد مخاطب بدهند پس با این حساب در مورد نوجوان هم همین مسیر را باید رفت و ما نمی‌خواهیم چیزی را جعل کنیم ولی حرف‌ها را باید خیلی هنرمندانه زد.
 
وی در مورد تغییرات سلام بچه‌ها اظهار داشت: در سیستم جدید ماهنامه سلام بچه‌ها معتقدیم که باید به شعائر پرداخت اما این را می‌دانیم که ما به دنبال مسماییم، نه اسم، یعنی قرار نیست که شعار بدهیم و قرار است محتوای دینی مناسب مخاطب را هنرمندانه و با ظرافت در اختیارش قرار دهیم.

سردبیر مجله سلام بچه ها گفت: برای همین از نویسندگانی استفاده می کنیم که با زبان مخاطب آشنا هستند و تعهد دارند و هنرمندان مطالبی را ارائه می دهند که مخاطب جبهه گیری نکند و از طرفی به این هم فکر کردیم که مخاطب چه نوع ساختاری را دوست دارد و بر اساس آن ساختار مجله را پیش ببریم و تلاش کردیم که مجله را موضوع محور کنیم و در هر شماره بر اساس آن موضوع مطالب را آماده کنیم که مثلاً موضوع شماره اخیر درباره‌ ترس است.

وی گفت: نوجوان به این نتیجه می رسد که هر واژه به تنهایی معنی خاصی ندارد؛ بلکه کاربرد آن در موقعیت مختلف  متفاوت می‌شود و اگر کلمه ها را کار کنیم، می تواند در زندگی آینده مخاطب تاثیرگذار باشد و همچنین به بلوغ می رسد و کم کم تعمیم می‌دهد و او می تواند واژه ها را بررسی کند و آگاهانه با موضوعات برخورد کند.

در ادامه علی باباجانی در مورد مجلات مختلفی که پیش از این‌ها چاپ می‌شد اشاره کرده که ابتدا باید به تعریفی از مجله برسیم. ماهنامه سلام بچه‌ها وقتی کار خود را شروع کرد که رقبایی مثل کیهان بچه‌ها، سروش نوجوان و رشد نوجوان داشت و هر کدام از این مجله ها از دل نهاد یا موسسه ای در آمده است و مجله حالت جنگ مانند دارد که همه مطالب شامل شعر، سرگرمی، داستان، علمی و ... را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه خیلی از مجلات تعطیل شده‌اند گفت: جای تشکر دارد از ریاست محترم دفتر تبلیغات جناب حجه‌الاسلام دکتر واعظی که از انتشار این ماهنامه حمایت می‌کند.  

در پایان نشست به سوال‌های حضار در مورد استقبال مخاطب از مجله، شیوه ارتباط‌گیری با مجله و فعالیت‌های مجازی سلام بچه‌ها و ... پاسخ داده شد.
 


لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=14889


اخبار مرتبط


دیدگاهی وجود ندارد !