• محمدرضا قربان زاده

رفیعی: روایت های هالیوود واقعی اما غیرحقیقی هستند

Eshragh

روح الله رفیعی روایت های سینمای هالیوود را واقعی اما غیرحقیقی دانست و بیان داشت: در فیلم زاپاتا نیز این خط دنبال شده و زاپاتا را بر اساس اتفاقاتی منطقی و وقایعی که به خوبی برای مخاطب قابل پذیرش است به نمایش گذاشته اند؛ اما این در حالی است که وقتی به زندگی حقیقی این شخص رجوع می شود چیزی غیر از این مشاهده می گردد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، روح الله رفیعی، رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در هشتمین نشست تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «زنده باد زاپاتا» از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در قالب برنامه «سینما اندیشه» از سوی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات برگزار شد، گفت: این فیلم محصول سال 1952 می باشد و به داستان زندگی ایمانوئل زاپاتا یکی از رهبران ارتش آزادی بخش جنوب مکزیک در آن زمان می پردازد. 

وی افزود: در این فیلم نیز به رسم دیگر فیلم های هالیوودی یک خط فرعی در زیرلایه خط اصلی فیلم دیده می شود و شامل داستان عاشقانه ای در مورد شخصیت زاپاتاست. خطوط فرعی دیگری نیز در این فیلم دیده می شود که سازنده برای مدیریت ذهن مخاطبش در نظر گرفته است. 

رفیعی با اشاره به اینکه در ابتدای فیلم شاهد معرفی شخصیت هایی در نزد رئیس جمهور هستیم، اظهار کرد: این افراد از باب تظلم خواهی نزد رئیس جمهور آمده اند و با وعده هایی از سوی او مواجه می شوند؛ در این میان تنها شخص معترض به این وعده ها زاپاتا می باشد.  

وی ادامه داد: در این فیلم شخصیت صلح طلب و اهل مماشات و البته با سوادی به نام پایلو به نمایش گذاشته می شود که چاقوی همراه او که در ورود به ساختمان ریاست جمهوری از او گرفته نمی شود، نماد سلاحی بی خاصیت است.  

این مدرّس مستندسازی زن را در فیلم نماد سرزمین و عقیده برشمرد و خاطرنشان کرد: در این فیلم زنی نشان داده می شود که به دنبال مردی دارای ثروت و قدرت است. فیلمساز در این فیلم نشان می دهد که تفکر و اعتقاد غالب در مکزیک همین تفکرات لیبرال سرمایه داری می باشد. 

وی روایت های سینمای هالیوود را واقعی اما غیرحقیقی دانست و بیان داشت: در فیلم زاپاتا نیز این خط دنبال شده و زاپاتا را بر اساس اتفاقاتی منطقی و وقایعی که به خوبی برای مخاطب قابل پذیرش است به نمایش گذاشته اند؛ اما این در حالی است که وقتی به زندگی حقیقی این شخص رجوع می شود چیزی غیر از این مشاهده می گردد.

رفیعی افزود: در سریالی همچون لاست نیز در مورد شخصیت های مهمی اعم از فلاسفه مطرح اروپا انگاره های واقعی اما غیرحقیقی را می بینیم. این گونه آثار سینمایی به ایجاد تحلیل های نادرست و غیرحقیقی از سوی مخاطبین می انجامد و همین امر یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از فیلمسازان هالیوود است.

وی در ادامه این نشست یادآور شد: فیلم «زنده باد زاپاتا» 50 سال پس از این انقلاب تولید شده و در زمانی است که انقلاب های کمونیستی در آمریکای لاتین در حال وقوع است. این فیلم نیز پر است از نشانه هایی که مردم محروم و طبقه کارگری را به سمت انفعال سوق می دهد. این فیلم مشابه داستان کتاب مزرعه حیوانات بوده که می خواهد انقلاب های کمونیستی و جنبش های کارگری را سرخورده کرده و آن ها را از هرگونه کنشگری اجتماعی و سیاسی پشیمان و دلسرد نماید.  

رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سهم خواهی که در بسیاری از انقلاب های دنیا وجود دارد، در این فیلم نیز مورد توجه قرار گرفته تا افراد فعال در انقلاب ها را دارای نیت های سوء و جاه طلب جلوه دهد. 

وی با اشاره به اینکه در فیلم زنده باد زاپاتا یک خبرنگار آمریکایی نماد روشنفکری قرار داده شده، ادامه داد: این فرد نقش قوه عاقله را برای زاپاتا ایفا می کند و به عنوان فردی دارای تفکر و اندیشه منطقی به مخاطب نشان داده می شود. 

رفیعی گفت: در سراسر این فیلم نکات داشت و برداشت دیده می شود و چنان جذاب دیالوگ های متنوع کنار هم قرار گرفته است که شاهد فیلمنامه ای جذاب و هنرمندانه باشیم. انگاره های واقعی در این فیلم به گونه ای در کنار هم قرار گرفته و مهندسی شده اند که مخاطب را به سمت و سوی مد نظر فیلمساز هدایت کند و تحلیل و نتیجه گیری مورد قبول او را به مخاطب تزریق نماید.

وی با بیان اینکه در فیلم زنده باد زاپاتا حکومت انقلابی از شعارهای خودش برمی گردد، خاطرنشان کرد: در اواخر فیلم دیده می شود که عده ای از کشاورزان نزد زاپاتا می آیند و از اینکه برادر او زمین های آنان را مورد مصادره قرار داده است شکایت می کنند. در واقع این فیلم می خواهد بگوید هر انقلابی صورت گیرد باز هم افرادی روی کار می آیند که کارهای همان افراد پیش از انقلاب را انجام خواهند داد.

این کارگردان مستندسازی ادامه داد: سکانسی در این فیلم تولید شده است که ذهن مخاطب را به سمت انقلاب های نرم و بدون خشونت سوق می دهد. ادبیاتی که در این جا به کار می رود ادبیات پایه انقلاب های نرم است که سوروس بعداً آن را گسترش داد.

وی با برشمردن برخی دیگر از نشانه های هدایت گر در فیلم «زنده باد زاپاتا» اظهار کرد: پس از انتشار خبر پیروزی می بینیم که خیلی از نظامی ها سلاح های خود را تحویل می دهند. اما در هنگام وقوع کودتا این ها می روند سلاح های خود را برمی دارند و با مادورو می جنگند. این مسئله به کودتاهای داخلی در انقلاب های مختلف اشاره دارد.

رفیعی بیان داشت: بلندگوهای نظام سرمایه داری به اسم آزادی و دموکراسی میلیون ها انسان را در سراسر دنیا قربانی کرده اند؛ اما به واقع رسانه های آن ها همچون هالیوود به خوبی می دانند که چگونه تفکر خود را به شکلی هنرمندانه به دیگران ارائه کنند. در سراسر فیلم «زنده باد زاپاتا» بیانیه خوانده می شود، اما در قالبی باورپذیر و واقع انگارانه!

وی افزود: به نظر می آید ایده اصلی این فیلم انقلاب های دهقانی و تولیدات علیه آن ها بوده است.  

وی مخاطب اصلی فیلم «زنده باد زاپاتا» را سرخپوستان آمریکای لاتین دانست و بیان داشت: این فیلم در واقع برای تأثیرگذاری بر سرخپوستان آمریکای لاتین که تحت تأثیر انقلاب های کمونیستی و دهقانی قرار گرفته بودند، ساخته شده است.  

رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: سرخپوست ها دارای فرهنگ خاص خود و نشانه های متنوع و زیادی هستند. در فیلم «زنده باد زاپاتا» فرهنگ اساطیری سرخپوست ها به سخره گرفته شده و آن را به چالش می کشاند. نفی مبارزه و جامعه آرمانی که در مبارزات دهقانی ترسیم می شده، یکی دیگر از اهداف این فیلم است. 



لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=17115


اخبار مرتبط


دیدگاهی وجود ندارد !