• علی ایران‌پور

در کارگاه گرافیک سوگواره مجازی اشراق بررسی شد: روش ها و تکنیک های خلاقیت در خلق پوستر

Eshragh

به گزارش اشراق، كارگاه گرافيك و طراحي هنري با رويكرد توليد آثار متناسب با فضاي مجازي و به همت اداره كل فضاي مجازي دفتر تبليغات اسلامي برگزار گردید. در این کارگاه که به تدریس مجتبي مجلسي از اساتید رشته گرافیک در حاشيه هفتمين سوگواره مجازي اشراق برگزار شد، به روش ها و تکنیک های خلاقیت در خلق پوستر و نقد آثار شرکت کنندگان پرداخته شد. مجتبی مجلسی کارگاه را با طرح یک مسئله آغاز و گفت: «گرافيك يك هنر وارداتي است و خواستگاهي دارد. گرافيك وقتي به وجود آمد كه اقتصاد دنيا به رشد کرد و نياز داشت به مخاطب تبليغاتي را ارائه كند كه مصرف كنندگان آن كالا يا خدمات بيشتر شود. گرافيك بر پايه فريب و اغراق بنا شده است و اغلب جذابيت آن بر همين اساس است. پس نمي توان با جذابيت هاي اغراق آميز و غير واقعي براي عاشوراء پوستر طراحي كرد» وي بر مبنای گفتار و تفکر سيد شهيدان اهل قلم شهيد آويني اين انديشه را كه هنر و گرافيك ظرف است و مي توان هر مظروفي را در آن جاي داد، مردود دانست و افزود :«سيد مرتضي آويني در آثارش اين تفكر را منشأ همه مشكلات مي داند و نهيب مي زند كه با اين تفكر به هيچ جا نمي رسيد؛ چون اين تفكر از ريشه منحط است. براي اين منظور مثال شهيد آويني فيلم سينمايي ديده بان حاتمي كياست كه در عين جذابيت هيچ يك از مولفه هاي روز سينما مثل برهنگي يا مثلث عشقي در آن موجود نيست. پس استفاده از همه ظرفيت هاي بصري يك هنر لزوما درست نيست.» مجلسي در ادامه انواع قالب هاي هنري گرافيكي و روش ها و تكنيك هاي خلاقيت را بر شمرد و گفت: «يكي از رايج ترين پوسترهاي امروز در فضاي مجازي پوستر متحرك يا همان موشن است كه در تبليغ برخي فيلم هاي سينمايي هم به كار مي­روند. لذا يكي از انواع خلاقيت، عدم ايستايي در اثر گرافيكي مي­تواند باشد.» بعد از برگزاري اين كارگاه، فعالان هنري فضاي مجازي آثار خود را متناسب با اندوخته هايشان از اين كلاس، براي استاد ارسال كردند تا مورد نقد و ارزيابي قرار گيرد. لازم به ذكر است دبيرخانه هفتمين سوگواره مجازي اشراق از آثار توليد شده در كارگاه ها حمايت مادي و معنوي خواهد نمود و شركت كنندگان مي توانند آثار خود را در بخش رقابتي سوگواره ارسال كنند.


لینک کوتاه :
https://eshragh.ir/p=3717


اخبار مرتبط



دیدگاهی وجود ندارد !